Skip to content Skip to footer

AdBlue & fördelar med AdBlue off


Nu när vi går mot kallare tider i Sverige så är det läge att prata om AdBlue. Det är nämligen när det börjar bli kallt som det har en tendens att börja krångla! Vad är AdBlue? Vad är det till för? Kan man koppla bort AdBlue? Det här inlägget kommer att svara på dessa frågor.

För att nå miljökraven i Europa så behöver nyare dieselbilar en ny reningsteknik och den tekniken är alltså AdBlue. Det är en vätska som består utav urea och destillerat vatten. Vätskan används vanligtvis i SCR som är en selektiv katalysatorreduktion på nyare dieselfordon. Det här kallas även för AdBlue-systemet. Vätskan som sprutas in har uppgiften att minska NOx (Kväveoxider) -nivåerna i avgaserna från bilen. När vätskan sprutas in i avgaserna omvandlas kväveoxiderna till ofarligt kväve och vatten. Vilket såklart är ett effektivt sätt att rena avgaserna på!

Hastigheten för att injicera AdBlue förändras hela tiden, vilket styrs av motorstyrenheten tillsammans med SCR-modulen. Mängden av denna AdBlue-vätska är baserad på flera faktorer som motorvarvtal, motorbelastning, avgaskatalysatortemperaturer, motortemperatur och även avgastemperaturer.

AdBlue-vätskan hälls i en egen behållare som ofta sitter bredvid bränsleintaget, oftast är den markerad med ett blått lock. Själva reningen av avgaserna sker automatiskt, men du som förare måste hålla koll så att AdBlue-vätskan inte tar slut. Skulle AdBlue-vätskan ta slut och du kör helt ”torrt” så bildas små kristaller i systemet som både skadar och blir kostsamma att laga efteråt. Så om varningslampan ber dig att fylla på, gör det snarast! Skulle det vara så att du inte har en extrabehållare med AdBlue i bilen så ”kan” man tillfälligt fylla på med lite vatten, för att köra till närmaste mack och därefter direkt fylla på med ny AdBlue-vätska. Håll ett extra öga på priserna för Adblue-vätska, det skiftar från och till avsevärt.

Nu vet vi vad AdBlue är, vad dess funktion är och lite om hur man hanterar det som fordonsägare. Men det finns även några fler nackdelar med ett Adblue-system.

Några av dessa nackdelar är;

  • När AdBlue-tanken är tom kommer snart motorn inte längre att startas
  • Det är ibland höga kostnader för tankning av AdBlue
  • Fryspunkten är endast -11 grader
  • Risk för tilltäppning av injektorer etc.
  • Nedbrytningen börjar vid cirka 60 grader
  • Systemets höga känslighet ökar risken för dyra verkstadsbesök
  • Högre bränsleförbrukning då systemet kräver el
  • Användaren arbetar med en mycket frätande vätska

Det finns inget klandervärt i att värna om miljökraven i sitt fordon. Men vi tycker att man bör väga dessa bieffekter innan man överväger att köpa ett dieselfordon med AdBlue. Om du redan har köpt en bil med AdBlue och senare fick nys om nackdelarna med det, så finns det sätt att koppla bort systemet. Det här görs genom en programmering som vanligtvis kallas ”AdBlue off” eller ”AdBlue Delete”. I denna metod behövs ingen mekanisk förändring i bilen. Däremot kan vissa modeller behöva koppla ur SCR-modulen. Det görs via vår dator och genom en process så stänger man helt enkelt av systemet och din bil kommer inte längre att veta av det!

De främsta fördelarna med AdBlue off är;

  • Inget AdBlue-system som krånglar
  • Du slipper felkoder & varningslampor
  • Undviker dyra verkstadskostnader när/om problemet väl uppstår
  • Slipper att köpa dyr AdBlue-vätska
  • Minskad bränsleförbrukningTrotts det vi har tagit upp i det här inlägget om AdBlue med dess nackdelar och effekter, så är det trotts allt ett miljökrav att ha sitt AdBlue-system i ett fungerande skick! Vilket inte alltid är så lätt, med tanke på vårt kyliga klimat och den ekonomiska förändring som sker för många för tillfället. Vill du enkelt koppla bort din AdBlue, så hjälper vi dig!

Klicka här för att se våra tjänster!

Hör av dig till oss, så pratar vi mer!

// Nonstop Performance AB


author avatar
Nonstop Performance