VAD ÄR EN VÄXELLÅDSOPTIMERING?
Växellådan är en del av drivlinan och har som främsta uppgift att reglera utväxlingen beroende på fart och kraftbehov. Det man gör under en växellådsoptimering är att justera diverse olika tryck i växellådan, för att den ska kunna hantera det nya vridmomentet, främst efter en motoroptimering. Det är för att motorns vridmoment och kraft ökar och växellådan är fortfarande anpassad för den ursprungliga motorns kapacitet. Så för att motverka ett onödigt slitage i lådan så gör man en växellådsoptimering. Förutom att man ändrar olika tryck så anpassar man även olika säkerhetsfunktioner i växellådan. Växellådsoptimering är inte tillgänglig för för alla bilmärken, men några av de automatiska växellådor som är tillgängliga i märken som: BMW, Audi, Volkswagen, Skoda m.fl. och är vanligtvis endast nödvändigt vid Steg 2 motoroptimering. Precis som vid en motoroptimering så kopplas vår datorutrustning upp till ditt fordon, på det sätt som är möjligt. Vi läser sedan ur kalibreringsfilen som ligger i styrenheten i växellådan och justerar det som behövs så som tryck och diverse olika säkerhetsfunktioner. Sedan läggs den nya optimerade kalibreringsfilen in i styrenheten igen.