VAD ÄR EN MOTOROPTIMERING?
Optimera, Chippa, Kalibrera, Trimma… Det finns många sätt att säga det på, men de alla handlar om att få ut mer effekt ur din motor. Förr i tiden var man tvungen att meka med motorn för att trimma den, men med teknikens utveckling så behövs det sällan idag, utan man kan gå in via styrenheten och ändra det man vill med hjälp av en dator.
Det är olika från kund till kund vad man vill ha ut av sin optimering. Det finns de som vill ha fler hästkrafter att skryta med. Det finns de som vill att deras bilar ska bli mer bränslesnåla. Det finns även de som har husbil och behöver mer kraft till uppförsbackarna på sina turer. Vad du än vill ha ut av din motoroptimering- så är processen den samma. Så även om du är ute efter en bättre bränsleekonomi så får du extra hästkrafter på köpet!
Så hur går en motoroptimering till?
När du kommer till oss på din bokade tid så kopplar vi upp vår datorutrustning till ditt fordon på det sätt som är möjligt, antingen via OBD eller via bench. Vi läser sedan ur din bils originalprogramvara, justerar det som behövs så som vridmomentsbegränsningar, turbotryck, lambdavärde osv. för att effektivisera din motor på ett så bra och balanserat sätt som möjligt. För det är ju just så, att ingen bil är den andra lik. Det skiljer i bland annat miltal, slitage, användningsområde osv. Därför anpassar vi varje motoroptimering så att den passar just ditt fordon.
Steg 1 eller Steg 2?
Vi erbjuder både Steg 1 och Steg 2 optimering i våra tjänster. Det finns dock några viktiga skillnader mellan dessa två som är bra för dig som kund att känna till innan du bokar din tid.
Steg 1 är den absolut vanligaste tjänsten som vi erbjuder och passar i princip alla fordon! Som ovan nämnt så är det en omprogrammering i programvaran och alla hårdvaror förvaras original. Tjänsten ger vanligtvis ca 20–30% ökning i vridmoment och hästkrafter. Beroende på hur man väljer att köra med sin bil efteråt, så kan förbrukningen sjunka med upp till 15%.
Steg 2 är en mer kraftfull tjänst i jämförelse med Steg 1 och är också är en omprogrammering av programvaran MEN- skillnaden är att en viss hårdvara behöver bytas ut, tas bort eller förändras t.ex: partikelfilter, katalysator, intercooler eller luftfilter. Vilket leder till att Steg 2 optimering inte passar alla, eftersom det kan leda till att fordonet inte är godkänt för bruk på allmän väg. Det kan även göra det svårt att besikta bilen utan dessa hårdvaror. En växellådsoptimering är att rekommendera när man gör en Steg 2 motoroptimering.
Efter en motoroptimering så vill många njuta ordentligt av sina nyvunna hästkrafter, men vi rekommenderar att man under de första 2 veckorna kör lugnt så att de adaptiva värdena hinner anpassa sig till den nya optimeringen, sen är det bara att tuta och köra!
Du kan alltid höra av dig till oss för rådgivning för att komma fram till vilken tjänst som passar dig och ditt fordon bäst!